מה קורה בקהילת התלמידים?

התלמידים שלנו משתתפים בקבוצת VIP בה הם יכולים לשאול שאלות על כל מה שקשור לסאונד. כאן תוכלו למצוא שאלות נבחרות ואת התשובות של מורי בית הספר.
בנוסף לקבוצת הVIP של תלמידי SoundOnline, יש גם קבוצה פתוחה בה כל אחד יכול לקרוא (בלי לשאול).

איך לעשות אקוסטיקה בלי להשקיע יותר מדי? ?

צר לי אבל אקוסטיקה זה עסק לא זול. ואני גם אוסיף שאם מישהו (לא מקצועי מספיק) עושה לך אקוסטיקה בזול או עם חומרים זולים אז אתה לא באמת תפתור את הבעיות הרציניות שיש לך בחדר.
או במילים אחרות הבעיה המרכזית בחדר זה התדרים הנמוכים של האורך והרוחב של החלל. רק לוכדי בס אמיתיים (ממברנות או מלכודות מאוד גדולות פיזית – שזה פחות מומלץ למי שיש בעיות נדל"ן) יכולים לטפל בזה. העלות של אלמנטים כאלה זה לא סוף העולם אבל כמה אלפים לכל יחידה. אם תיקחו בחשבון שזה יקפיץ לך את הרמה והמהירות בעבודה הרבה יותר מכל פלאגין, תוכנה, ציוד, רמקולים שתקנה אז מדובר בהוצאה ממש לא גדולה יחסית.

מה אני כן מציע לעשות, למקסם את המיקום של העמדה (sweet spot) ולטפל בהחזרים הראשוניים כמו שצריך.
לעשות את זה לבד זה אפשרי (אבל יכול להיות מאוד קשה ומתסכל מניסיון שלי).
לכן אם אתה רוצה באמת לדעת מה המצב שלך הכי טוב זה להביא איש מקצוע (ואני ממליץ על אסף צור בלבד נכון להיום) שיעשה לך מדידות בחדר.
לאחר המדידות האקוסטיקאי ימקם לך את העמדה באופן אידיאלי, ואת האלמנטים שכבר יש לך בחדר. ויתן לך תמונת מצב של הבעיות הקיימות ככה שלפחות תדע מה המצב בחדר שלך ותדע לקחת את זה בחשבון בזמן העבודה – לדוג' אם אני יודע שיש לי הגבר ב 240hz וב 62hz וב 94hz ביטול אני יודע לשים לב לזה במיקס ולבדוק עם אוזניות או במקום אחר את האזורים האלה וכו').
בנוסף האקוסטיקאי ייתן לך הצעת מחיר לפתרונות שלו, וכמה זה עולה כדי שתוכל להתארגן ולחסוך לזה בהמשך.

מה המקום שלי ליצירתיות אומנותית בתוך המיקס ואיך זה בא לידי ביטוי, ולא רק כתפקיד טכני שדברים יעבדו?

בעיני יש המון מקום ליצירתיות במיקס. למקסס זאת אומנות לכל דבר הן במישור הטכני והן ביצירתי והאומנותי.

זה קורה בכמה דרכים:
1- ע"י מיקומים, דינמיקה וצבע שאתה נותן למיקס. ככה אתה יכול ליצור אווירה מסויימת ולעצב את האנרגיות של המיקס
2- ע"י אפקטורה. רוורבים, דיליי, דברים שזזים, פילטרים שנפתחים ונסגרים. זה מה שיוצר את העניין והרגש במיקס.
3- יצירת סאונדים/אפקטים מיוחדים שתופסים ומפתיעים את המאזין ככה שהוא יזכור את הפרט הזה בתוך כל המיקס (לדוג רוורב של סנר, מצילה מיוחדת, אפקט של שירה במילה/קטע מסויים וכד')אבל כמו כל דבר זה מאוד תלוי בסגנון המוזיקלי ובמצב בו קבלת את הדברים ומה מצופה ממך כמיקסר.
יש פעמים שאתה רק צריך לסדר את הדברים שיעבדו ביחד, ויש פעמים שנותנים לך הרבה חופש לקבל החלטות יצירתיות ואומנותיות ע"פ הטעם שלו והסטייל שלך.
בכל אופן בשני המקרים סומכים עליך שתקבל את ההחלטות הנכונות ותביא את השיר למצב הכי נכון, מדוייק ומרגש שאפשר וזאת האומנות האמיתית של המקצוע!

האם יש ווליום מיקס רצוי כששולחים ללקוח את התוצר?

עבודה עם לקוחות זה עניין בפני עצמו, כל אחד מפתח לעצמו את הגישה שמתאימה לאופי שלו וזה גם משתנה בין לקוח ללקוח ובין פרויקט לפרויקט.

בד"כ אצלי כאשר אני שולח מיקס ללקוח זה כבר בשלב המאסטרינג או לפחות בלבל שקרוב ללבל הסופי. (כמו שכתבתי למקי, אני כמעט תמיד גם ממקסס וגם ממאסטר את הפרויקטים אז הלקוח מקבל את זה כבר בשלב שגם המאסטר כמעט עומד).

אם את רק ממקססת או שולחת רק את המיקס ללקוח, חשוב לזכור כמה דברים:

1- את רוצה שהלקוח יקבל את המיקס שלך ויאשר אותו לפני המאסטר, ככה שלא הייתי שם יותר מידי פרוסס בשביל להרים ווליום ואח"כ מבטל אותו. כי את רוצה שלא יהיה פער בין מה שהלקוח שומע ומבקש לתקן לבין מה שאת שומעת במיקס בלי ההרמה של הלבל.

2- אם תעבדי עם הלקוח על המיקס ותעשו את כל הדיוקים על גרסה בלבל של מאסטר הלקוח עלול להתרגל לגרסה הזאת, ואח"כ הוא יתקשה לקבל את המאסטר הסופי (בדיוק מה שקורה הרבה פעמים בין ראף מיקס למיקס).

3- בכללי ככל שיהיה יותר פער מבחינת לבל בין המיקס למאסטר הלקוח יותר יתרגש וירגיש שהמאסטר הוא שלב משמעותי יותר.

לכן לא הייתי מרים סתם ווליום אם לא צריך. תסבירי ללקוח שזה מיקס וזה חלש, הוא יגביר אצלו את הווליום ויחכה בסבלנות ובציפיה לשלב של המאסטר. ככה מניסיון תחסכי לעצמך 'הפתעות' לא רצויות מול הלקוח בשלב המאסטר.

כמובן שאם המיקס מאוד נמוך הייתי מעלה אותו לרמה סבירה אבל בלי למעוך אותו ולתת ללימיטר לעבוד יותר מידי.

עבודה עם רפרנס (=השוואה לשיר אחר שכבר מוקסס ומוסטר באופן מקצועי)

בגדול לעבוד עם רפרנס זה נהדר בזמן המיקס. אבל עם השנים שמתי לב שזה גם יכול מאוד לבלבל ולהפריע לעבודה.

בגדול להשוות שני קטעים אחד לשני מבחינת הסאונד זה דבר מאוד טריקי וכמעט בלתי אפשרי. מדובר בערוצים שונים לגמרי מבחינת עיבוד/ נגינה/ביצוע/כלים/ הקלטות וכו' ככה שהסאונד של כל קטע בחיים לא ישמע זהה (גם אם יעשו לכאורה "בדיוק את אותו המיקס").

לכן המלצה שלי לא למקסס עם רפרנס צמוד, אלא לתת לאוזן שלכם ולשיקול הדעת לקבל את ההחלטות הנכונות לפרויקט הספציפי עליו אתם עובדים באותו הרגע.

אז מתי אני כן משתמש ברפרנס:

1- לפני העבודה אם אני רוצה להיכנס לאווירה של שיר מסויים, או להבין ולנתח איך סגנון מוזיקלי שאני הולך למקסס 'עובד' מבחינת המיקס. (בלאנסים, מיקומים, אופי של סאונד של כלים מסויימים וכד')

2- במהלך העבודה אם אני רוצה לשמוע  סאונד של כלי מסויים (סנר, קיק, שירה וכו') וגם זה בעיקר מבחינת אפקטורה – כי אני עובד על סורס אחר לגמרי. (לדוג' לשמוע את הרוורב של הסנר וכד').

3- אחרי העבודה אני שומע איך המיקס שלי באופן כללי מול הרפרנס. א- בתמונת הסטריאו

ב- בלאנסים

ג- בנמוכים של המיקס (Low end). 

וגם כאן אני לא נכנס להשוואה מדויקת של הפרמטרים האלה. כי זה מיקס אחר לגמרי אני רק מקבל עוד זווית על המיקס שלי ומנסה לתת לו (אם אפשר) עוד כמה נגיעות בהקשרים האלה במידת הצורך.

הכי חשוב בשלב הזה שאם אני מגלה שאני לא מצליח להגיע לרפרנס, זה בסדר גמור אין לי מה להאבק עם המיקס שלי כי לרוב אני רק אהרוס אותו בשלב הזה של סוף המיקס.

האם יש בעיה עם זה שאני ממקסס שיר מראש עם לימיטר על המסטר ואני יוצר כבר את המסטרינג ביחד עם המיקס?

ממליץ מאוד לעבוד ככה זה מאוד מקובל אצל הרבה טכנאים שעושים גם מיקס וגם מאסטר לאותו הפרויקט 

היתרונות לעבוד במצב 'מאסטר' על המיקס:

1- אתה מקבל את הצבע של המאסטר תוכדי העבודה על המיקס (גם מבחינת מה שקורה לטרנזיאנט של המיקס וגם והפאנצ'יות והצבע של הלימיטר) דבר שמביא אותך לקבל החלטות נכונות ומדוייקות יותר במהלך המיקס 

2- הבלאנסים של המיקס נכנסים לתוך הלימיטר וזה עוזר לך מבחינה דינמית להגיע לאיזונים בין הגרופים השונים ולשמוע כבר איך הלימיטר יגיב ואיך המיקס נשמע במצב

 מעוך יותר, כך שהקמפרוסים של המיקס ישתלבו ביחד עם הלימיטר ודברים יהיו בבלאנס הרבה יותר מדוייק אחרי המאסטר. (לדוג' הקיק + בס עם השירה והצדדים של המיד הבלאנס של הגבוהים במיקס).

3- במצב 'מאסטר' קל יותר לשלוט בתמונת הסטריאו ולאזן את הבלאנסים בין האמצע לצדדים של המיקס.

ממה צריך להזהר ומה לא לעשות כשעובדים ככה:

1- אם אתה לא הולך למאסטר את הקטע בעצמך לא מומלץ לעבוד ככה כי ברגע שתסגור את הלימיטר כל המיקס יזוז וישתנה

2- אם אתה לא מרגיש שאתה מספיק שומע כמו שצריך ושולט בשיטת עבודה כזאת כשהכל מעוך יותר ולחוץ יותר זה עלול רק לבלבל ולהעמיס לך על האוזן וכך ההחלטות שתקבל במיקס יהיו פחות מוצלחות

3- ברגע שסידרת את הלימיטר והצ'יין של המאסטר (ועבדת איתו על המיקס) אל תגע או תשנה אח"כ בצורה קיצונית את הכלים והפרמטרים כי זה עלול לשנות את המיקס ולהכניס אותך לבלאגן בשלבים מאוחרים. אתה צריך להינעל על זה בהתחלה ולרוץ עם זה עד הסוף. שינויים עדיף לעשות במיקס אם צריך בהמשך.

לסיכום מדובר בשיטת עבודה מאוד יעילה ומקובלת אבל היא דורשת ניסיון וביטחון ככה שהיא לא תמיד מתאימה לכל אחד.

בכל אופן ממליץ לכם כן להתנסות ולעבוד ככה ולראות לאן זה לוקח את המיקסים שלכם – אין מה להפסיד אף פעם

מוכן ללמוד?

עדיין אין לך חשבון? רוצה גישה לקורסים שלנו?